Volgens de huidige opvattingen:

De meest herkenbare verschijnselen bij dyslexie zijn problemen met lezen, schrijven, spellen en moeite met het begrijpen van abstracte begrippen.

De gave van Dyslexie:

De term beelddenken komt je misschien wel bekend voor. Ronald D. Davis is degene die deze term heeft verbonden met dyslexie. Omdat een beelddenker voornamelijk in beelden (of filmpjes) denkt, heeft de beelddenker moeite met abstracte symbolen en abstract denkbeelden, omdat de beelddenker hier geen beeld bij kan vormen. Taal, letters, cijfers en spelling zijn allemaal vrij abstract voor een beelddenker. Dyslexie is volgens Ronald D. Davis een vorm van desoriëntatie. Deze wordt veroorzaakt doordat de leersituatie niet optimaal is voor een natuurlijk cognitief vermogen om de normale zintuiglijke waarnemingen te vervangen door denkbeelden. Ook mensen met AD(H)D of andere problemen in de concentratie kunnen beelddenkers zijn. Dyslexie gaat volgens Davis wel altijd samen met beelddenken, maar beelddenken hoeft niet altijd samen te gaan met dyslexie.

De waarnemingsgave, zoals Ronald D. Davis het noemt, kan op verschillende manieren beschreven worden:

  • Het vermogen om zelf gecreëerde denkbeelden te ervaren als werkelijkheid. Je kunt je fantasiebeelden levendig voor je zien, horen en voelen alsof het echt is.
  • Het vermogen om de wereld op een creatieve en vernieuwde manier te zien en te interpreteren.
  • Het vermogen om in gedachten het punt van waarnemen te verschuiven, zodat je in staat bent om voorstellingen vanuit meerdere gezichtspunten te bekijken. Dit leidt sneller tot herkenning en maakt het mogelijk om eventuele verwarring op te lossen.

Deze gave zorgt ervoor dat beelddenkers de aanleg hebben om goed te zijn in:

  • Ruimtelijk inzicht
  • Mensen aanvoelen
  • Muziek, dansen
  • Ontwerpen, uitvinden
  • Technische vaardigheden
  • Voertuigen besturen
  • Kunst e.a.

Ik moet toegeven dat ik nog nooit een dyslectisch persoon tegen ben gekomen die niet goed was in beelddenken. Ook zelf ben ik een echte beelddenker en ik denk eigenlijk bijna altijd in filmpjes.

Davis Counseling:

Er is een methode om beelddenkers te leren om op een beeldende manier te leren. Een belangrijk onderdeel van deze methode is dat kinderen via klei kunnen voelen en zien hoe een abstract symbool in elkaar zit en wat het betekend.

Voor meer informatie over deze methode kan je kijken op een van onderstaande websites, of googelen op de Davis methode.
http://www.neele-rightbrain.nl/
http://www.dyslexietalent.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=12&Itemid=29

Naat Davis Counseling zijn er meerdere methodes ontwikkeld voor beelddenkers, zoals op deze website: http://www.ikleeranders.nl/ikleeranders/homepage/homepage.html

Dyslexie en creativiteit:

Uitvinders zoals Albert Einstein, Alexander Bell en Thomas Edison waren dyslectisch. Evenals de creatieve ondernemers Richard Branson, Ingvar Kamprad en Steve Jobs. Ook kunstenaars als Mozart, Beethoven, en de schrijver Roald Dahl hadden dyslexie. Volgens Ronald D. Davis zijn dyslexie en creativiteit onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Positieve kanten van Dyslexie:

Tot slot heb ik, net als bij de andere besproken labels op deze site, een lijst gemaakt van de meest vindbare positieve kanten van dyslexie via Google (vaak heb je als dyslect een aantal van deze kenmerken, maar je hoeft ze niet allemaal te hebben):

  • Creatief
  • Ruimtelijk inzicht
  • Technisch inzicht
  • Fotografisch geheugen
  • Filmisch geheugen
  • Snel redeneren
  • Complexe situaties in oogopslag kunnen overzien
  • Goed kunnen organiseren
  • Goed kunnen tekenen
  • Fantasierijk
  • Beelddenkend

 

Bronnen:
Davis, R.D, Braun, M.E (1998). De Gave van Dyslexie. Uitgeverij Elmar B.V.

Dyslexie talent. (z.j.) Op het web
http://www.dyslexietalent.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=12&Itemid=29

Neele rightbrain. (2012) Op het web
http://www.neele-rightbrain.nl/

Viatrias.nl. (2003) Op het web
http://www.viatrias.nl/beelddenken.html


creatievechaoot.wordpress.com |alle rechten voorbehouden 2012|